سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :0
کل بازدید :4311
تعداد کل یاداشته ها : 3
103/2/16
3:53 ع

لزوم بازنگری بر مکانیزاسیون در بخش کشاورزی

 

مکانیزاسیون به مفهوم افزایش کاربرد ماشین آلات مناسب در چرخه تولید محصولات کشاورزی اززمان توسعه جوامع و رشد جمعیت و افزایش تقاضای مواد غذایی مورد توجه برنامه ریزان و دست اندرکاران بوده است .
توسعه مکانیزاسیون به منظور اقتصادی نمودن تولید با کاهش سختی کار، کاهش ریسک سرمایه گذاری، انجام به موقع عملیات زراعی واستفاده بهینه ازسایر نهاده های کشاورزی ازجمله سم، کود، بذروبهبود کمی وکیفی تولید ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.
از نخستین زمان توجه انسان به استفاده ازادوات در کشاورزی، مکانیزاسیون صرفا به عنوان ماشین آلات تلقی می شد اما امروزه ازمکانیزاسیون کشاورزی بعنوان رویکردی جهت گذرازکشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی وغلبه برعوامل طبیعی یاد می گردد که درآن توجه به الزامات نرم افزاری اگر بیشتر از الزامات سخت افزاری نباشد، کمتر هم نیست.
 امروزه مکانیزاسیون به مجموعه ای از اقدامات هدفمند گفته می شود که افزایش تولید، کاهش زمان عملیات، کاهش ضایعات، افزایش کیفیت تولید وسهولت در انجام کارودرنهایت افزایش منافع اقتصادی بهره برداران را دنبال می کند که دراین رابطه بکارگیری ماشین آلات و ادوات نقش مهمی دارد.
در برداشتی دیگر مکانیزاسیون فرآیندی است که طی آن کلیه منابع تولید و عوامل طبیعی و اقلیمی تا حداکثر ممکن در جهت تولید محصولات کشاورزی در کنترل بهره بردار قرار می‏گیرند.
همانگونه که از تعاریف فوق استنباط می گردد وجود ماشین آلات نخستین شرط لازم برای یک فرآیند مکانیزه می باشد اما بدون داشتن یک برنامه هدفمند و همه جانبه نگر مبتنی بر استفاده از ماشین متناسب با تنوع محصولات و شرایط اقلیمی نمی توان به اهداف توسعه مکانیزاسیون به شکل مدرن دست یافت.
دستیابی به کشاورزی اقتصادی که درآن مکانیزاسیون نقش کلیدی ایفا می کند نیازبه ایجاد بستر مناسب دارد که این بستر می تواند در قالب تعاونی های تولید و سایر تشکلهای تولیدی بروزنموده از طریق یکپارچه سازی اراضی، استفاده از روشهای جدید آبیاری، شیوه های جدید کاشت، داشت و برداشت و افزایش توان علمی بهره برداران زمینه حضور وتاثیر مکانیزاسیون را فراهم نماید.
الزامات برنامه پنجم توسعه در رابطه با مکانیزاسیون :ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی تا پایان برنامه پنجم باید به 81/1 اسب بخاردر هکتار برسد که برای نیل به این هدف و حفظ توان موجود و حذف تراکتور های فرسوده حداقل  100دستگاه تراکتور(شهرستان طارم) نیاز است.
شناسایی و پیشنهاد ماشین آلات و تجهیزات الگویی در بهبود کیفیت و ارتقاء تولید همچنین ایجاد مزارع آرمانی که تمام شرایط و اصول کشاورزی علمی را در یک مجموعه مشخص به کار می گیرد وماشین آلات و نهاده ها را با روش علمی مناسب مورد استفاده قرار می دهد می تواند در توسعه و ترویج مکانیزاسیون نقش مهمی داشته باشد چرا که این طرح ها فاصله بین وضع موجود و وضعیت مطلوب را به خوبی آشکار می‏سازد.

 


90/4/30::: 12:38 ع
نظر()